onsdag den 24. oktober 2007

Tid og planlægning

Hvorfor har et døgn ikke 48 timer?
Hvorfor skal man absolut sove X antal timer, for at kunne præstere noget?
Hvorfor befinder jeg mig lige pt. i en tilstand af konstant manglende tid?

Jeg stresser mig selv, kan jeg mærke - i allerhøjestre grad pga. alle de ting, jeg føler, jeg ikke har tid til, og så er det, at bl.a. ovenstående spørgsmål dukker op... - Desværre er det ikke lykkedes mig at finde et konstruktivt svar på, hvordan man lige kan ændre på tingenes tilstand...

Det kunne ellers være en herlig tanke, at et døgn havde 48 timer, og at man fortsat kun behøvede de der 6-7 timers søvn, for at præstere det samme, som man kan i dag med 24 timer til rådighed... Og det er så her min frustration starter, for jeg når simpelthen ikke de ting, jeg gerne vil, og efterhånden befinder man sig i en tilstand, hvor man halter uhjælpeligt bagefter med alting... Og for mit vedkommende, når det sker, så ender jeg oftest med at blive ligeglad med det hele, hvilket kun gør, at arbejdet hober sig endnu mere op...

Som nu den her lille "tøjdyrs-rejse", er kommet godt i gang med forberedelserne, men så dukker der lige et "liv" op, der gerne vil leves og en opgave i sundhedsfag, der trækker tænder ud tidsmæssigt, og så er jeg tilbage ved at jeg simpelthen ikke føler, døgnet har nok timer...

En af de ting, der måske kunne give lidt ekstra tid i den anden ende er selvfølgelig at lade blog være blog og koncentrere mig om det presserende, men på et eller andet plan, så hjælper det altså lige at få sat ord på problemerne - og hvorfor ikke ligeså godt gøre det her?

Men for ligesom at få lidt styr på sagerne inden diverse deadlines totalt overhaler mig, så har jeg taget en af mine gamle metoder til at få mere styr på tingene, op igen... - Jeg starter simpelthen hver dag med at lave en lsite over hvilke ting, der er på programmet i dag - det giver et vist overblik - Og ALT kommer med - lige fra opgaver til blomstervanding og tøjvask!!! - Efterhånden som jeg kommer igennem de forskellige punkter, bliver de streget ud - og alene det at strege bare to ting - som nu det blog-indlæg og en mindre billed-sortering - giver en stor form for tilfredsstillelse, der gør, at man virkelig føler, man er på rette vej...

Alene disse lister giver mig mere ro på tingene, for netop vha. udstregningerne, kan man "sort på hvidt" se, at det går fremad... - Så nu er jeg faktisk ikke i tvivl om, at jeg nok skal nå at få indhentet noget af det forsømte i løbet af denne uge. - Og alene det at få den følelse ind i stedet for følelsen af ikke at have tid nok fjerner en stor del af stress-følelsen. SÅ jeg må konkludere, at selvom det måske virker lidt underligt om morgenen at sidde og skrive ned, hvad dagens program handler om, så er det altså et fantastisk våben at have ved hånden, bår tingene hober sig op!!!

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Åh, ja, det kender jeg godt. Jeg sidder lige her, har voldsom hovedpine og ønskede, jeg kunne sove i 48 timer, hvis der ikke ventede mig alt det der eksamenslæsning til socialfag: puha!

chavi sagde ...

Hejsa Anita,

nå, det er da rart at vide, man ikke er alene om at føle arbejdsbyrden tynge så voldsomt :-)

God bedring med hovedpinen!!!

lis faurholt sagde ...

Jeg har præcist samme strategi :) Listen hjælper både på samvittigheden (ja, jeg laver da noget!!) og på stressen (nej, jeg har ikke glemt det, laver det bare senere!) *G*